امروزنوشت

پراکنده نویسی های یک سحر همیشه دانشور

امروزنوشت

پراکنده نویسی های یک سحر همیشه دانشور

امروزنوشت

ای مالک من، من ملک توام، در ملک توام، قائم به توام، جز تو مرا یار و پناهی نبود.

به حضرت مادر:
اهل دل چون نامه انشا می کنند
ابتدا با نام زهرا می کنند

به امام دل ها و آقای جان ها:
دشمن بداند ما موج خروشانیم
زائیده بحریم فرزند طوفانیم
در سنگر اسلام بگذشته از جانیم
بازو به بازو صف به صف ما آهنین چنگیم
سنگر به سنگر جان به کف آماده جنگیم

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

امروزنوشت - در ستایش نفهمیدن-1

                                 وقتی از «زن» حرف می زنیم

دقیقا از چه چیزی سخن می گوئیم؟

تاکید روی کلمه ای مرکب از دو حرف «ز، نون» در عنوان این نوشته، در طبیعی ترین شکل ممکن ما را به سمت اصطلاح «زن ایده آل» جهت می دهد، زن ایده آلی که باز هم در طبیعی ترین شکل ممکن باید ذیل کلمه ای از ترکیب پنج حرف «الف، نون، سین، الف، نون» یا همان انسان خودمان معنا شود. انسان ایده آل چگونه انسانی است؟ در طول این سوال می توان از سوال «زن ایده آل چگونه زنی است؟» رونمایی کرد.

یک نکته جالب میان بسیاری از دوستانم که به واسطه جنسیتم از میان همجنسانم برگزیده ام رایج است و آن اینکه می گویند بالاخره زن ایده آل و خوب چگونه زنی است؟ آیا یک زن محجبه زن ایده آل است و یا زن تحصیلکرده و یا زن شاغل و یا زن خانه دار و یا زن بیسواد و یا زن سنتی و یا زن مدرن و یا زن رئیس جمهور و یا زن وزیر و یا زن فعال اجتماعی و یا و یا و یا؟

 اصلا بگذارید اینطور بگویم: زن بودن کم کم دارد به یک سوال خیلی مهم تبدیل می شود چون هرکسی به خودش حق می دهد تو را آنگونه که می خواهد تعریف کند، دایره ایده آلی زنان بسته به نوع تفکر افراد تنگ و گشاد می شود و فرهنگ به فرهنگ و فرد به فرد فرق می کند و در این بین خود زنها هستند که گیج تر از همه و همیشه قدم برمی دارند. فرهنگ غرب تو را به یک شکل می خواهد و فرهنگ شرق به شکلی دیگر، اما وقتی زمانی می رسد که رهبر حکیم انقلاب زن ما را الگوی سوم جهانی می خواند، الگویی که فارغ از تعاریف شرق و غرب می تواند برای تحولِ زنانِ در مسیرِ شدن نسخه بپیچد یک عده این وسط برای خودشان نرخ تعیین می کنند و با دخالت دادن سلائق و علائق شخصیشان حد و حدود زن ایده آل را مشخص می کنند.

زنان ایده آل این افراد زنانی هستند یکدست، بی تفکر و اندیشه، وابسته به نظر دیگران و با فهمی پائین تر از مردها. کافی است زنی را پیدا کنید که بتواند حرف بزند، از آخرین کتابی که خوانده تعریف کند، نقدهایش را در خصوص فلان فیلم مطرح کند و در کل صاحبِ نظری باشد مخصوص به خودش، تجربه ثابت کرده اولین نکته ای که در خصوص او مطرح می شود این خواهد بود: این زن از وجوه زنانه بی بهره و یا کم بهره است! حال آنکه نمی توان زنی را یافت که با وجود همه این ویژگی ها بتواند از وجوه زنانه و زیبای خود چشم پوشی کند. گویی در ذهن همه ما زن بودن با نفهمیدن و تشخیص پائین گره خورده.

واقعیت این است که علی رغم رشد خوب زنان در مسیرهای کمتر تجربه شده توسط این قشر، مسیرهایی همچون اندیشه ورزی و تفکر، اکثریت مردان حاضر به پذیرش این تحول نبوده و نیستند؛ چه اینکه از نظر ایشان زن بودن به معنای تحولاتی از این دست نیست. حال آنکه رهبر حکیم انقلاب تربیت زنان متفکر، نویسنده و صاحب اندیشه را از برکات انقلاب اسلامی می دانند.

از منظر همان کسانی که برای خودشان نسخه می پیچند و به دور از حقیقت و شریعت، زن ایده آل را زنی با فهم پائین، منزوی و وابسته تعریف می کنند؛ زن باید صرفا در خانه بوده و در راستای اقدامات ایشان دست به فعل و انفعالات مختلف بزند. البته این نکته از منظر ایشان بزرگداشت خانه داری و خانواده داری نیست، بلکه مسیری است جهت به خدمت گرفتن زنان در راستای اهداف خودشان و نه مسیری جهت رشد زنان که اگر حضرت زهرا (س) خانه را بهترین مکان برای زن ترسیم فرمودند، در جهت رشد معنوی و بزرگداشت مقام وی بوده است و سوال مهم اینکه چند درصد از همین حضراتِ نسخه پیچ از این منظر به حضور زن در خانه می نگرند؟! و البته نگارنده تصریح می کند و به شدت هم معتقد است که حضور زن در خانه مسیری مهم جهت جهاد وی بوده و هست و البته در مسیر حقیقت عالم نمی توان از تفاوت های میان زنان چشم پوشی کرد که ای بسا زنی توانایی وزیر شدن را داشته باشد و در این جهت بر اعتلای نظام اسلامی بیفزاید! مسئله ی مهم ایفای نقش در مسیری است که به رشد معنوی فردی و اجتماعی فرد منجر شود، با تکیه بر پتانسیل های خدادادی.

حقیقت این است که هر فردی در قبال توانمندی ها و استعدادهای خود مسئول بوده و نمی تواند و نباید بی توجه به آنها در سطح پائینی از فهم و دانش و شعور زندگی کند. می خواهم بگویم هرکسی باید فرصت شکوفایی توانمندی های خود را غنیمت شمرده و در راستای رشد خود و جامعه اسلامی قدم بردارد.

این است که پیچیدن نسخه واحد و طرح آن به عنوان چهره ایده آل زن در جامعه اسلامی نه تنها صحیح نیست بلکه ظلمی مضاعف به کل جامعه محسوب می شود. جامعه زنان گستره واحدی یکدست و یک شکل نیست، بلکه مجموعه ای است متنوع و پویا و پرتحرک که با حفظ تفاوت ها و توانایی های مختلف، ذیل الگوی ثابت حضرت زهرا به عنوان سیده نساء العالمین در مسیر شدن حرکت می کند.

باربط نوشت: این نوشته ها ناشی از تجربیات زیست زنانه دختری است در جامعه امروز ایرانی. قبلا در دو پست به این مسئله پرداخته بودم اما پست های اخیرشیما علی آبادی عزیز دوباره به اون سمت هلم داد و شد اینی که می بینید و قطعا همینطور ادامه خواهند داشت در عناوینی متفاوت.

پ.ن: عنوان مطلب برگرفته از کتاب فوق العاده در ستایش بیسوادی اثر هانس ماگنوس انسنس برگر است.


,,
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۹۳ ، ۰۴:۲۶
سحر دانشور
امروزنوشت - اشتغال زنان؛ فرصت ها و آسیب ها

اهمیت جایگاه نهاد خانواده در تعالی جامعه و تمدن سازی، زمینه پررنگ شدن مسائل مربوط به این نهاد را فراهم آورده است، به نحوی که با غور در آرای اندیشمندان مکاتب مختلف و همچنین بررسی ادیان آسمانی می‌توان به نکات طرح شده از منظر ایشان در خصوص خانواده دست یافت. مسائلی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم مناسبات اعضای خانواده یعنی همسران، فرزندان و پدر و مادر‌ها را نشانه گرفته‌اند.


اشتغال زنان با برقراری نسبتی وثیق با جایگاه زن، مسائل خانواده و آینده این نهاد مهم و همچنین مرتبط بودن با مسائل اجتماعی به نقطه‌ای قابل اتکا برای بررسی از سوی اندیشمندان مختلف تبدیل شده و شکل گیری بستری مناسب جهت تبادل نظر در این خصوص را رقم زده است.


نکته قابل توجه این است که نفس فعالیت زنان در گذشته‌های دور نیز وجود داشته است اما «اشتغال در مفهوم جدید، فعالیت اقتصادی زن در خارج از خانه است که محصول صنعتی شدن جوامع می‌باشد.» 1 که همین تعریف و جایگاه نو، بحث و بررسی پیرامون مسئله اشتغال را پدید آورده و زمینه تاثیرپذیری عمیق‌تر خانواده و جامعه از این مسئله را فراهم آورده است.


با دقت در تاریخچه فعالیت و کار زنان می‌توان به رگه‌هایی پررنگ از این فعالیت در شکلی متفاوت نسبت به امروز دست یافت. «فعالیت اقتصادی و کسب درآمد زنان از گذشته‌های دور میان ملت‌ها متداول بوده است. این فعالیت گاهی در قالب مشارکت در افزایش سرمایه و منابع مالی خانواده شکل می‌گرفت بدون آنکه زنان جداگانه درآمدی دریافت کنند، مانند همکاری زنان روستایی در کار کشاورزی، دامداری و ریسندگی و بافندگی.» 2 این حضور و نقش آفرینی زنان در فعالیت‌های اقتصادی با تغییر شرایط جامعه و ورود به عصر صنعتی، دگرگون شده و در شکلی جدید ظهور کرد.


«با پیدایش عصر صنعتی و پدید آمدن کارخانه‌ها و صنایع مدرن، هم مفهوم کار در علوم اقتصادی و هم مصداق فعالیت‌های اقتصادی دستخوش تحولاتی شد.» 3 این تحولات به تغییر مفاهیم مربوط به کار و شغل و در نتیجه حضور زنان در فضایی متفاوت با فضای کاری گذشته منجر شد. «با پیدایش کارخانه و مشاغل جدید فاصله معناداری میان خانه و کارخانه ایجاد شد. در این تغییرهای پیش آمده، اشتغال اغلب با حضور در محیطی دور از خانه و ساعت‌هایی معین محقق می‌شد. پس بسیاری از فعالیت‌هایی که در محدوده خانه انجام می‌شد از تعریف و مصداق کار خارج گردید.» 4


فضای به وجود آمده در جامعه ضمن ایجاد فرصت‌های مناسب برای بروز و ظهور توانایی‌های زنان در عرصه‌های مختلف، در لایه‌های آشکار و پنهان خود از نمایش استعدادهای خویش در زمینه پرورش مشکلات و پیامدهای سوء برای خانواده، زن و جامعه نیز ابایی نداشت، چه اینکه «اشتغال به شکل امروزی‌اش در گذشته وجود نداشت. بنابراین، مسائلی که امروزه پیرامون اشتغال بانوان وجود دارد مسائلی جدید است.» 5 مسائلی که ذهن بسیاری از کار‌شناسان و اندیشمندان را به خود مشغول داشته است.


شغل چیست؟ اشتغال زنان کدام است؟


اشتغال در لغت به معنای «به کاری پرداختن»، «به کاری سرگرم شدن» و «مشغول شدن به کاری» است. همچنین «توجه قلبی به کسی یا کاری» را گویند. 6 امروزه از منظر جامعه‌شناسی به کاری شغل می‌گویند که «در مقابل دستمزد یا حقوق منظم انجام می‌شود.» 7 از نظر اقتصاد دانان نیز اشتغال عبارت است از کوشش انسانی یا فعالیتی که در جهت تولید هدایت می‌شود.


منظور از زنان به طور مشخص جنس مونث در مقابل جنس مذکر است و از این منظر می‌توان در تعریف اشتغال زنان گفت: «فعالیت‌های اقتصادی زنان در بخش رسمی اشتغال نامیده می‌شود، که نیروی کار مزدبگیر دارد. در این بخش زنان از نیروی حمایت قانونی بیشتری برخوردارند. بخش غیررسمی شامل کارهایی از قبیل کارهای خانگی، خانه داری، پرورش فرزند و.... می‌شود کار در بخش غیررسمی به طور معمول اشتغال محسوب نمی‌شود.» 8


اشتغال زنان از منظر اسلام


با نگاهی به آیات و روایات می‌توان مشاهده کرد که از حق اشتغال زنان جلوگیری نشده است و همچنین از سوی دیگر می‌توان متوجه شد که اسلام اشتغال را وظیفه زنان نیز نمی‌داند و آن‌ها را در استفاده از این حق آزاد گذاشته است. حضور زنان شاغل در عصر پیامبر و فعالیت‌های اقتصادی ایشان در آن دوره نیز گواهی است بر این مدعا.


«با نگاهی به قرآن کریم و منابع روایی و تاریخی در می‌یابیم که اشتغال زنان به معنای کار درآمدزا به خودی خود هیچ ممنوعیتی در اسلام ندارد، بلکه به عنوان یک واقعیت، مفروض گرفته شده است. زنان مسلمان در زمان پیامبر اکرم و امامان معصوم (علیهم السلام) در مشاغل گوناگونی همچون تجارت، خرما فروشی، صنایع دستی، ریسندگی، بافندگی، آرایش‌گری، خدمات خانگی، پرستاری، حضانت، اجاره املاک، چوپانی، عطر فروشی، تولید مواد خوشبو کننده و... به عنوان کار درآمدزا به فعالیت می‌پرداخته‌اند و به استثنای مشاغل فساد انگیزی مثل روسپی‌گری و آوازخوانی در مجالس گناه، هیچ مخالفتی با اشتغال زنان صورت نگرفته است، هر چند توصیه یا تشویق خاصی نیز نسبت به اشتغال زنان در متون دینی مشاهده نمی‌شود. پس می‌توان حکم اولی اشتغال زن در اسلام را جواز آن دانست، گرچه با ملاحظه قیود خاصی ممکن است احکام دیگری مثل کراهت یا استحباب به عنوان ثانوی برای آن ثابت شود.» 9

 


اما «از آنجا که از دیدگاه اسلام، اشتغال فقط هدف اقتصادی نیست بلکه جزئی از نظام کلی اجتماعی است که در آن باید اهداف معنوی، اخلاقی و دینی فرد و جامعه در جهت تعالی و کمال تامین گردد ضوابط و معیارهای کلی اشتغال را بیان کرده، ضوابط ویژه‌ای هم برای اشتغال زنان وضع نموده است که علاوه بر آن اهداف تحکیم خانواده نیز در نظر بوده است.» 10


برخی از این ضوابط و اصول را می‌توان اینگونه برشمرد:
1- تناسب شغل با ویژگی‌های زنانه
2- رعایت عفت و تقوا
3- رعایت حقوق همسر و فرزندان


آثار و پیامدهای اشتغال

بی‌شک اشتغال زنان دارای آثار مثبت و منفی است که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. برخی آثار مثبت را می‌توان اینگونه برشمرد: «افزایش آگاهی، تخصص یافتن به منزله زمینه اشتغال، اعتماد به نفس ناشی از حضور اجتماعی و استقلال مالی، بینش اجتماعی، تقویت پایگاه اجتماعی و در صورت نبود یا کم بودن فشار ناشی لز نقش‌های متعدد شادابی و نشاط.» 11 در کنار آثار مثبتی که می‌توان در مقوله اشتغال زنان یافت، انکار تبعات سوء و پیامدهای منفی که این مقوله بر جامعه، زن و خانواده تحمیل می‌کند کاری است مشکل و گرانبار. از این رو طرح مسائل و مشکلات جهت یافتن راهکار برای حل مشکلات وارده ضروری است. در نگاهی کلی می‌توان به چند پیامد منفی اشتغال زنان اشاره کرد:
• گرانباری نقش در نتیجه پذیرش کار خانه و بیرون به صورت همزمان
• تضاد نقش‌ها
• تغییر در هنجارهای اخلاقی
• احساس بی‌فایدگی و کاهش اعتماد به نفس در زنانی که خانه دارند و بیکار تلقی می‌شوند و دختران تحصیل کرده‌ای که در پی کارند.
• کاهش حمایت اقتصادی و بعضا عاطفی از سوی همسر
• تضعیف روابط درست و با نشاط زوجین
• تاثیر بر فرزند خواهی
• تاثیر بر روابط فرزند و مادر
• کاهش جمعیت
• شیوع تجرد زیستی 12


با دقت به این مسائل و رشد روزافزون نگاه‌های مبتنی بر تبلیغ و ترویج اشتغال زنان در جامعه یافتن راه حل برای مسئله‌ای اینچنین ضروری به نظر می رسد.


چند راه حل کلی


با توجه به اهمیت شغل و کار در پیشبرد اهداف جامعه و نیاز به نیروی کارآمد و متخصص برای تحقق اهداف مختلف در جامعه، لزوم تقسیم کار جدی مبتنی بر توانایی نیروهای انسانی رخ می‌نماید. در این راستا توجه جدی به مولفه‌هایی همچون انجام بهتر و سریع‌تر کار و رشد و تعالی نیروی نقش آفرین ضروری است.


توجه به نکاتی چند در مسئله اشتغال زنان می‌تواند یاریگر ما در مقابله با مشکلات مختلف باشد:


• در نظر گرفتن این نکته که اشتغال زنان یک حق است و نه وظیفه، در راستای مقابله با جو فکری که اشتغال زنان را یک اصل خدشه ناپذیر تصویر کرده و فضای فرهنگی خاصی را پدید آورده است.
• تفویض مشاغل بر اساس توانایی‌ها و استعدادهای فرد و همچنین لحاظ کردن جنسیت فرد در این مسئله. ضرورت توجه به لطافت‌های روحی زنان در سطح سیاست گذاری برای اشتغال زنان در این عرصه رخ می‌نماید.
• در نظر گرفتن مسئله ساعت کاری و تبدیل ساعات تمام وقت اشتغال زنان به ساعات پاره وقت که در کنار ایجاد شرایط متعادل متناسب با توانایی‌های جسمی زنان، می‌تواند به باز شدن فرصت‌های شغلی برای آقایان منجر شود.
• تعریف مشاغل خانگی مبتنی بر استعدادهای زن و گسترش فرصت‌های شغلی خانگی همچون صنایع دستی، هنرهای خانگی و....
• هماهنگی و همراهی زوجین در خانه در امر تقسیم کار جهت کاهش فشار پذیرش دو نقش از سوی زنان شاغل.
• ارتباط گسترده‌تر و مناسب‌تر زوجین با یکدیگر پس از ساعات کاری جهت کاهش اضطراب و فشارهای بیرون از منزل و پر کردن خلأهای عاطفی.
• پرهیز از وارد کردن مسائل کاری در محیط خانه و خانواده
• برنامه ریزی مناسب زوجین جهت هماهنگی بهتر در تربیت فرزندان


نتیجه گیری


مواجهه جامعه ایران و جامعه جهانی با اشتغال زنان واقعیتی است که فرصت چندانی برای انکار و یا ندیدنش نداریم، پس اهمیت جهت دادن اندیشه‌های متفکرین و کار‌شناسان در راستای کاهش آسیب‌های این مسئله جدی‌تر از همیشه رخ می‌نماید.

 

منابع:
1. مرضیه‌پور اصغر؛ زنان، اشتغال و ارزش‌های اخلاقی؛ کتاب اندشه‌های راهبردی زن و خانواده، جلد اول؛ ص 201
2. فریبا علاسوند؛ زن در اسلام؛ جلد دوم ص 265
3. ه‌مان ص 265
4. ه‌مان ص 266
5. ه‌مان ص 265
6. فرهنگ دهخدا
7. آنتونی گیدنز؛ جامعه‌شناسی ص 562
8. محسن قدیر؛ اشتغال زنان از منظر اسلام و غرب؛ مجموعه مقالات ص 1145
9. کاظم علی محمدی؛ آسیب‌شناسی اشتغال زنان از منظر روانشانسی و اسلام
10. اشتغال زنان از دیدگاه اسلام؛ اندیشه‌های راهبردی زن و خانواده؛ جلد اول ص 359
11. فریبا علاسوند؛ زن در اسلام؛ جلد دوم ص270 و 271
12. ه‌مان؛ ص 273-274-275

انتشار درخبرگزاری دانشجو


,
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۹۳ ، ۰۹:۰۷
سحر دانشور